فرق مودم های فیبرنوری با VDSL

مهندس فرجزاده
آخرین بروز رسانی: 1 اردیبهشت 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

vdsl-phiber optic

فهرست مطالب

شاید خیلی از ما با پیشرفت تکنولوژی اسم اینترنت های فیبر نوری به گوشمان خورده باشد ، اما نمیدانیم دقیقا این محصولات چی هستند و چه کارایی هایی دارند .می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد مودم های فیبر نوری به مقاله انواع مودم فیبر نوری سر بزنید . برخی هم تفاوت مودم های فیبر نوری را با مودم های VDSL نمی دانند و موجب این میشود در خرید خود اشتباه کنند و کالای اشتباهی را برای خود انتخاب کنند . لاین نت اینجاست تا شما را از این گمراهی خارج کند و تفاوت های میان این دو دستگاه را نقد و بررسی کند .

آشنایی با مودم های ADSL , VDSL و فیبر نوری

در این بخش قصد داریم  ADSL ،VDSL و فیبرنوری را جز به جز هر یک از مفاهیم را با دقت تعریف کنیم. DSL (خط اشتراک دیجیتال) فناوری است که پهنای‌باند اینترنت را از طریق خطوط تلفن خانه، برای کاربر مهیا می‌کند. شرکت‌های بزرگی وجود دارند که اینترنت خانگی را با اتکا به فناوری DSL در دسترس کاربران قرار می‌دهند. سه نوع اتصال شامل، ADSL (خط اشتراک دیجیتال نامتقارن)، VDSL (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) و UFB (فیبر نوری) امروز جزو محبوب‌ترین‌ها در سراسر دنیا هستند و مزیت‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند.

درواقع فناوری‌هایی که بر بستر DSL توسعه داده شده‌اند شامل مواردی دیگر، نظیر HDSL ،SDLS و… نیز می‌شوند. با این‌حال آگاهی از تفاوت اصلی بین ADSL ،VDSL و فیبر نوری به شما امکان می‌دهد، بهترین گزینه‌ی ممکن را با درنظرگرفتن شرایط و نیازهایتان، انتخاب کنید.

ADSL چیست ؟

در اولین قدم بهتر است به توضیح و آشنایی با مفهوم و کارایی ADSL بپردازیم . ADSL یا Asymmetric Digital Subscriber Line یک فناوری ارتباطات است که برای ارائه اتصال اینترنت از طریق خطوط تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری از طریق خطوط تلفن معمولی ارتباط بین کاربر و ارائه دهنده خدمات اینترنت برقرار می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا افراد به اینترنت با سرعت بالا دسترسی پیدا کنند. در ADSL، سرعت دانلود (download) بیشتر از سرعت آپلود (upload) است که به همین دلیل “Asymmetric” نامیده می‌شود.

انتقال شبکه‌ی اینترنت از طریق سیم‌های مسی بدون قطع تماس‌های صوتی صورت می‌پذیرد و مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که برای به حداقل رساندن نویز، بایستی از یک اسپیلتر مابین مودم و تلفن استفاده کنید.

مزیت استفاده از فناوری ADSL برای اتصال به اینترنت در این است که به هیچ سیم ویژه‌ای نیاز ندارید و می‌توانید از همان سیم‌کشی تلفن خانه استفاده کنید. با استناد به همین موضوع متوجه می‌شویم که راه‌اندازی و استفاده از ADSL هزینه‌ی کمتری روی دست کاربر می‌گذارد. در ضمن این نوع اتصال در مقایسه‌ با VDSL و فیبر نوری به‌شکل گسترده‌تری برای کاربران در دسترس قرار می‌گیرد، چون همان‌طور که گفتیم نیاز به تجهیزات خاص ندارد. با استفاده از ADSL می‌توانید با سرعت حداکثر ۲۴ مگابایت‌ بر ثانیه محتوای مورد نظرتان را از اینترنت دانلود کنید؛ اما در این فناوری، سرعت آپلود بسیار محدودتر است. ناگفته نماند سرعت نهایی دانلود و آپلود شما صرف‌نظر از سرویسی که از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کنید، به کیفیت سیم‌ نیز ربط دارد. اگر سیم‌ تلفنی که استفاده می‌کنید قدیمی و بی‌کیفیت باشد، سرعتی کمتر از آن‌چه فکرش را می‌کنید دریافت خواهید کرد. از موارد دیگری که تأثیری درخورتوجه روی سرعت دانلود و آپلود ADSL دارند می‌توانیم به فاصله‌ی شما از مرکز مخابراتی و همچنین وجود نویز روی خط اشاره کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، ADSL به‌معنی خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است؛‌ اما عبارت «نامتقارن» در نام این فناوری،‌ چه معنایی دارد؟ در سرویس‌های ADSL سرعت دانلود و آپلود تفاوت بسیار زیادی با یک‌دیگر دارند؛ در واقع سرعت دانلود بسیار بیشتر از آپلود است. از همین‌رو به این نوع فناوری، خط اشتراک دیجیتال نامتقارن می‌گویند. فناوری دیگری بر بستر ADSL توسعه داده شده است که +ADSL2 نام دارد و امروزه به‌شکلی گسترده در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد. +ADSL2 به‌عنوان نسل جدید فناوریADSL مخصوص آن‌دسته از کاربرانی است که در فاصله‌ی حداکثر ۲ کیلومتری از مرکز مخابراتی ساکن هستند.

VDSL چیست ؟

فناوری دیگری که بر بستر DSL توسعه داده شده و این روزها ممکن به‌دفعات اسم آن را در جاهای مختلف شنیده باشید، VDSL نام دارد که اخیرا استفاده از آن در بستر فضاهای اداری رواج بیشتری پیدا کرده است. VDSL یا Very High-Speed Digital Subscriber Line یک فناوری ارتباطات است که برای ارائه اتصال اینترنت با سرعت بالا به مشترکین استفاده می شود. این فناوری از خطوط تلفن معمولی برای انتقال داده ها استفاده می کند و سرعت دانلود و آپلود آن بسیار بالا است، تا چند صد مگابیت بر ثانیه. این فناوری برای استفاده در مناطق شهری و حومه شهرها مناسب است و به عنوان جایگزینی برای ADSL استفاده می شود.

نسل اولیه‌ی سرویس‌های VDSL مبتنی‌بر سیم‌های مسی با توانایی انتقال فرکانس ۲۵ کیلوهرتز تا ۱۲ مگاهرتز هستند. این سیگنال نشان می‌دهد نسل اول VDSL می‌تواند سرعت دانلود ۵۲ مگابایت‌برثانیه و سرعت آپلود ۱۶ مگابایت‌ بر ثانیه را ارائه دهد. سرویس‌های VDSL پتانسیلِ این را دارند که سرعت آپلودی در حدود ۶۰ مگابیت‌ را به کاربر ارائه دهند؛ البته دریافت این سرعت بالا، به معیارهای مختلفی بستگی دارد. اگر فاصله‌ی کمی با مرکز مخابراتی داشته باشید، امکان دستیابی به این سرعت بالا نیز برای‌تان فراهم می‌شود. ناگفته نماند در نسل دوم VDSL یعنی VDSL2 از سیم‌هایی مسی با توانایی انتقال فرکانس ۳۰ مگاهرتزی بهره گرفته می‌شود؛ به‌لطف این نوع سیم، سرویس‌های VDSL2 سرعت دانلود و آپلود حیرت‌انگیز ۱۰۰ مگابایت ‌بر ثانیه را ارائه می‌دهند. برخلاف آنچه درمورد ADSL ذکر کردیم، سرعت دانلود و آپلود ارائه‌شده توسط VDSL یکسان است؛ از این رو در نام آن، عبارت «نامتقارن» به‌چشم نمی‌خورد. VDSL برای دستیابی به این هدف، به‌شکلی کارآمدتر از خطوط تلفن استفاده می‌کند. درواقع مسیر سیم‌های VDSL به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که فاصله‌ای که سیگنال برای رسیدن به کاربر باید طی کند، کاهش می‌یابد. کمتر شدن این فاصله به‌معنی کاهش افت کیفیت سیگنال و دستیابی به اتصالی قابل‌اتکاتر است. اگر پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشید، کیفیت سرعتی که دریافت می‌کنید در مقایسه با کیفیت سرعت ارائه‌شده توسط ADSL، بسیار بهتر خواهد بود. البته فراموش نکنید کیفیت سیم‌های مسی و البته طول آن‌ها می‌توانند به‌نوبه‌ی خود روی سرعت اینترنت VDSL نیز اثر بگذارند.

فیبرنوری چیست؟

فیبر نوری یک فناوری ارتباطات است که ببینه از نور به جای سیگنال الکتریکی برای انتقال داده ها استفاده می کند. این فیبرها از جنس شیشه یا پلاستیک تشکیل شده اند و دارای یک هسته مرکزی و یک پوسته خارجی هستند. نوری که از یک طرف فیبر وارد شود، به طرف دیگر انتقال می یابد و اطلاعات را به همراه خود می برد.

فیبرهای نوری به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، بسیاری از مزایا را نسبت به کابل های مسی سنتی دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

1 . سرعت بالا: انتقال داده ها با سرعت نور، بسیار سریع تر از انتقال اطلاعات با استفاده از سیم های مسی است.

2 . کمترین افت اطلاعات: فیبرهای نوری دارای کمترین افت اطلاعات در طول مسافت های بلند هستند، به عبارت دیگر اطلاعات کمتری در طول مسافت از دست می رود.

3 . امنیت: اطلاعات ارسالی از طریق فیبر نوری به دلیل استفاده از نور، برای دزدان قابل تشخیص نیست.

4 . مقاومت در برابر تداخل: فیبرهای نوری مقاومت بالایی در برابر تداخل الکترومغناطیسی دارند و می توانند اطلاعات را بدون هیچ گونه تداخل انتقال دهند.

با توجه به این مزایا، فیبرهای نوری برای ارتباطات ارگانهای مختلف از جمله شبکه های اینترنت، تلفن همراه، تلویزیون و دیگر ابزارهای ارتباطی استفاده می شوند. این فناوری به دلیل قابلیت های منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از پیشروهای ارتباطات در دنیای امروز شناخته می شود.

اینترنت فیبر نوری در حال حاضر مراحل اولیه‌ی توسعه‌اش را در ایران سپری می‌کند و زمان زیادی تا عرضه‌ی گسترده‌ی آن در سراسر کشور باقی مانده است. از طرفی، کسانی که در مناطق غیرشهری زندگی می‌کنند، قطعا به این‌زودی‌ها اینترنت فیبر نوری را دریافت نخواهند کرد. بااین‌حال اگر در هر زمانی اینترنت فیبر نوری در شهر شما در دسترس قرار گرفت، بهتر است بدانید سرعت دانلود و آپلود بسیار بالایی برایتان فراهم می‌کند. درواقع اینترنت فیبر نوری مخصوص کسانی است که حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند. برخلاف اینترنت بر بستر DSL، در اینترنت فیبر نوری صرف‌نظر از اینکه در کجا هستید و چه فاصله‌ای با مرکز دارید، یک نوع کیفیت دریافت می‌کنید.برای آشنایی بیشتر با انواع مودم های فیبر نوری میتوانید به مقاله انواع مودم فیبر نوری نگاهی بیاندازید.

تفاوت ADSL ،VDSL و فیبرنوری به صورت خلاصه

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line)، VDSL (Very High Bitrate Digital Subscriber Line) و فیبرنوری سه فناوری مختلف برای اتصال به اینترنت هستند، هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

ADSL از خطوط تلفن معمولی برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند و سرعت انتقال داده‌ها بین 1 تا 24 مگابیت بر ثانیه متغیر است. این فناوری به دلیل استفاده از خطوط تلفن قدیمی، ممکن است در برخی مناطق سرعت پایین‌تری داشته باشد.

VDSL نیز از خطوط تلفن معمولی برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، اما با سرعت بالاتری نسبت به ADSL. سرعت انتقال داده‌ها در VDSL معمولا بین 25 تا 100 مگابیت بر ثانیه است. این فناوری برای افرادی که به سرعت بالای اینترنت نیاز دارند، مناسب است.

فیبرنوری از فیبرنوری به عنوان وسیله انتقال داده‌ها استفاده می‌کند و سرعت انتقال داده‌ها بسیار بالاست، معمولا بین 100 تا 1000 مگابیت بر ثانیه. این نوع اتصال از تاخیر کمتر و پایداری بیشتری نیز برخوردار است، اما نیاز به زیرساخت‌های خاصی دارد و ممکن است هزینه‌های بیشتری داشته باشد.

به طور کلی، انتخاب بین ADSL، VDSL و فیبرنوری به ویژگی‌های فنی، نیازهای سرعت اتصال و همچنین هزینه‌های مرتبط با هر یک از این فناوری‌ها بستگی دارد.

اگر از اینترنت برای کارهایی نظیر استریم، انجام بازی‌های آنلاین یا برگزاری جلسات ویدئویی متعدد استفاده می‌کنید، VDSL انتخابی منطقی به‌شمار می‌آید، به‌خصوص اگر اینترنت فیبر نوری در منطقه‌ی شما ارائه نمی‌شود. در اینترنت VDSL نیز فاصله‌ی شما از مرکز مخابراتی روی کیفیت اینترنت اثرگذار است. UFB اینترنت سریع‌تر و قابل‌اتکاتری را به‌شما ارائه می‌دهد. این فناوری برای ارائه‌ی اینترنت از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری سرعت پهن‌باند حداکثر ۲۰ برابر بیشتری نسبت‌به کابل‌های مسی ارائه می‌دهند. به‌لطف کابل فیبر نوری، چندین دستگاه می‌توانند به‌صورت همزمان به اینترنت متصل شوند، بدون این‌که افت کیفیت در اینترنت به‌وجود بیاید. برخلاف سیم‌های مسی، عملکرد کابل‌های فیبر نوری با افزایش مسیر، کاهش پیدا نمی‌کند. این یعنی اهمیتی ندارد که چقدر از مرکز مخابراتی دور هستید؛ اینترنتی که از طریق فیبر نوری دریافت می‌کنید کیفیت یکسانی دارد.

phibre home vs Vdsl

فیبر نوری، اولویت دولت!

دولت سیزدهم ایران با توجه به تحولات رو به رشد در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، اهمیت بیشتری به توسعه فیبر نوری داده است. این دولت به منظور ارتقای زیرساخت‌های ارتباطات و اطلاعاتی کشور، توجه ویژه‌ای به توسعه فیبر نوری داشته و اقدامات متعددی را در این زمینه انجام داده است.

استفاده از فیبر نوری در ارتباطات موبایل، اینترنت پرسرعت، ارتباطات دولتی و سازمانی، امنیت اطلاعات و ارتباطات، ارتباطات شهری هوشمند و سایر زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دلایل اصلی توجه دولت به توسعه فیبر نوری است. این فناوری اهمیت بسیاری در توسعه اقتصاد دیجیتال، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت زندگی مردم دارد که از این رو، دولت سیزدهم به توسعه فیبر نوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

مقایسه و بررسی اینترنت و مودم فیبر نوری با VDSL از لحاظ سرعت و پایداری

در این بخش از مقاله تصمیم بر این است که به مقایسه اینترنت و مودم فیبر نوری با VDSL از لحاظ سرعت و پایداری پرداخته شود. چراکه سرعت و پایداری در اینترنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه این دو مبحث به طور کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. تا هر کاربر با مطالعه آن بتواند با دید باز و آگاهی کامل یک خرید هوشمندانه را تجربه کند.

phiber speed

مقایسه سرعت اینترنت فیبر نوری و اینترنت VDSL

سرعت یکی از موارد اصلی است که هر کاربر در هنگام انتخاب اینترنت به آن توجه می‌کند. در واقع این مسئله در اولویت قرار دارد. سرعت اینترنت به ساختار کابل کشی و مودم بستگی دارد. کابل کشی اینترنت FTTH با استفاده از کابل‌های فیبر نوری اتفاق می‌افتد در واقع از مخابرات تا کافو از فیبر نوری استفاده می‌شود و حتی در داخل خانه هم باید از کابل فیبر نوری استفاده گردد. این مسئله در اینترنت VDSL متفاوت است زیرا کابل کشی تا کافو با کابل فیبر نوری انجام می‌شود اما از کافوها تا داخل خانه از کابل مسی استفاده می‌گردد. که همین مسئله بر روی سرعت اینترنت تأثیرگذار می‌گذارد. بر اساس تست سرعت که در وب‌سایت مختلف مانند Speedtest گرفته شده است می‌توان از سرعت واقعی اینترنت فیبر نوری و اینترنت VDSL مطلع شد.

اینترنت فیبر نوری که تنها توسط مخابرات ارائه می‌شود دارای سرعتی حدود به ۸ مگابیت الی ۳۰۰ مگابیت است، البته در حالت عادی ۱۵۰ مگابیت را به کاربران ارائه داده می‌شود. اما میزان سرعت اینترنت VDSL ۳۰ الی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است که در اکثر مناطق ۷۰ مگابیت سرعت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در نتیجه با توجه به این مطلب می‌توان به این استنباط رسید که در امر سرعت، اینترنت فیبر نوری بهتر از اینترنت VDSL است.

مقایسه اینترنت فیبر نوری و اینترنت VDSL از لحاظ پایداری

دومین مبحث که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است پایداری اینترنت می‌باشد. اینترنت VDSL دارای پینگ پایین‌تری نسبت به اینترنت ADSL است اما نباید از این اینترنت انتظار پینگ تک رقمی داشته باشید. در واقع پینگ اینترنت VDSL در بهترین حالت بین ۳۰ الی ۵۰ میلی ثانیه است. البته در برخی از مواقع پینگ ۱۰۰ میلی ثانیه هم در اینترنت VDSL دیده شده است. اینترنت فیبر نوری دارای پینگ بهتری نسبت به اینترنت VDSL است. در واقع اینترنت FTTH دارای پینگ بین ۱۰ الی ۲۰ میلی ثانیه است. البته در بسیاری از مواقع پینگ تک رقمی هم در اینترنت فیبر نوری دیده می‌شود که بسیار عالی است.

با مطالعه این بخش از مقاله کدام مودم تجربه بهتری از اینترنت به ما می‌دهد؟ مودم فیبر نوری یا VDSL؟ می‌توان به این نتیجه رسید که اینترنت فیبر نوری از لحاظ سرعت و پایداری از اینترنت فیبر نوری بهتر است، و دقیقاً همین مسئله باعث شده تا اکثر افراد به دنبال خرید مودم فیبر نوری باشند. در نهایت بهتر است به یکی از بهترین وب‌سایت‌های موجود در کشور اشاره شود که در حوزه واردات انواع مودم از جمله مودم فیبر نوری فعالیت می‌کند. وب‌سایت برقچی شرایط را به گونه‌ای برای افراد فراهم کرده است تا مودم فیبر نوری یا مودم VDSL بدون واسطه به دست مشتری برسد. در نتیجه این وب‌سایت یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که هر کاربر می‌تواند با مراجعه به آن مودم مورد نظر خود را زیر قیمت بازار خریداری کند.

نتیجه گیری درباره تفاوت فیبر نوری ، VDSL , ADSL

در این مطلب سعی کردیم تفاوت VDSL و فیبرنوری را برای شما توضیح دهیم. با در نظر گرفتن تفاوت  VDSL و UFBمیتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر استفاده‌ی شما از اینترنت به مواردی مانند بررسی ایمیل، وب‌گردی و مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود، قطعا مودم ADSL بهترین گزینه است. مودم VDSL گزینه‌ای مناسب برای کسب‌و‌کارهای کوچک‌ که دارای شبکه‌های داخلی هستند نیز به‌شمار می‌آید. کاربرانی که استفاده‌ی بسیار گسترده‌تری از اینترنت دارند یا حتی کسب‌و‌کارهای بزرگ، جایی که هر روز چندین دستگاه به‌صورت هم‌زمان حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند، اینترنت فیبری بهترین عملکرد را دارد.
اگر قصد خرید مودم فیبر نوری و خرید مودم ADSL/VDSL  را دارید میتوانید آن هارا با پایین ترین قیمت و معتبر ترین گارانتی های موجود در بازار شبکه ایران تهیه فرمایید.

0/5 (0 نظر)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.