سوئیچ شبکه POE چیست؟

مهندس فرجزاده
آخرین بروز رسانی: 29 فروردین 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

poe switches

فهرست مطالب

قطعا یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه موجود در جهان سوئیچ شبکه است. این نکته را در نظر داشته باشید یکی از پرکاربردترین سوئیچ‌های شبکه، سوئیچ‌های PoE هستند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که سوئیچ شبکه PoE چه کاربردهایی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید ذکر کنیم که سوئیچ‌های PoE قابلیت این را دارند تا برق بعضی از تجهیزاتی که تحت شبکه هستند را تامین کنند. همین مسئله موجب گردید تا ما در این مقاله مواردی همچون فناوری PoE چیست؟ کاربرد سوئیچ PoE، تفاوت سوئیچ PoE اکتیو با سوئیچ PoE پسیو، مزایای PoE و غیره را مورد بررسی قرار دهیم. در این صورت شما می‌توانید با دید باز و آگاهی کامل برای خرید سوئیچ شبکه اقدام کنید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیش‌تر با فناوری PoE و سوئیچ‌های PoE تا پایان این مقاله با ما در فروشگاه اینترنتی لاین نت همراه باشید.

PoE چیست؟

PoE به معنای Power over Ethernet است. این یک فناوری است که امکان انتقال برق و داده از طریق یک کابل شبکه اترنت را فراهم می کند. این فناوری به این صورت عمل می کند که برق مورد نیاز برای تغذیه تجهیزات شبکه مانند دوربین های مداربسته، تلفن های آیپی، آسانسورها و سایر دستگاه ها از طریق همان کابل داده اترنت منتقل می شود.

در ادامه باید به یک نکته مهم هم اشاره کنیم، فناوری PoE (برق و داده‌ها) را به صورت همزمان از طریق کابل اترنت منتقل می‌کند و نکته جالب این است که سیگنال‌های داده و جریان برق در داخل کابل اترنت هیچ گونه تداخلی با یکدیگر پیدا نخواهند کرد.

سوئیچ شبکه PoE چیست و چه انواعی دارد؟

این سوال یکی از پرتکرار ترین سوالاتی است که توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود. شایان ذکر است بدانید سوئیچ PoE یک نوع سوئیچ شبکه است که از تکنولوژی PoE پشتیبانی می‌کند. درواقع زمانی که تجهیزات اکتیو به سوئیچ PoE وصل می‌شود سوئیچ بررسی می‌کند که آیا تجهیزات متصل شده با تکنولوژی PoE سازگار است یا خیر. نکته بسیار مهم این است که در صورت سازگار بودن تجهیزات با PoE، میزان برق تجهیزات تامین می‌گردد. دقیقا تفاوت سوئیچ PoE و سوئیچ‌های معمولی در همین مبحث است.

 

انواع اصلی سوئیچ‌های شبکه PoE عبارتند از:

  1. PoE (802.3af): استاندارد PoE اولیه که تا حداکثر 15.4 وات برق را ارسال می‌کند.
  2. PoE+ (802.3at): این استاندارد به عنوان PoE+ شناخته می‌شود و تا 30 وات برق ارسال می‌کند.
  3. PoE++ یا 4PPoE (802.3bt): این استاندارد جدیدتر است و تا 60 وات برق را بر روی کابل اترنت ارسال می‌کند، که برای تجهیزاتی با مصرف برق بالا مناسب است.

هریک از این انواع PoE بر اساس میزان برقی که قادر به ارسال آن هستند، دسته‌بندی می‌شوند و برای انواع مختلف تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند.

 

در ادامه بهتر است به انواع سوئیچ PoE اشاره کنیم. لازم به ذکر است بدانید سوئیچ‌ها در گونه‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل شما می‌توانید بر اساس نیاز و حجم کار بین نمونه های مختلف به خرید سوئیچ‌های غیر مدیریتی که دارای قیمت ارزانی هستند و تعداد پورت آن‌ها نیز کم است بپردازید یا برای خرید سوئیچ‌های مدیریتی اقدام نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سوئیچ‌های ۸ پورت، ۱۲ پورت، ۲۴ پورت، ۴۸ پورت در انواع مدیریتی و غیر مدیریتی در بازار موجود شما به راحتی می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید.

مزایا فناوری PoE چیست؟

فناوری PoE یا Power over Ethernet دارای مزایای متعددی است که آن را یک گزینه جذاب برای استفاده در شبکه‌های مختلف می‌کند. برخی از مزایا اصلی فناوری PoE عبارتند از:

1 . سهولت نصب:

با استفاده از PoE، نیاز به نصب منابع تغذیه جداگانه برای تجهیزات شبکه کاهش می‌یابد، که نصب و راه‌اندازی سریعتر و آسان‌تری را فراهم می‌کند.

2 . کاهش هزینه:

استفاده از PoE موجب کاهش هزینه‌های نصب و عملیاتی می‌شود زیرا نیاز به خطوط برق اضافی برای تجهیزات شبکه از بین می‌رود.

3 . انعطاف‌پذیری:

PoE به کاربران اجازه می‌دهد تا تجهیزات شبکه را در مکان‌هایی که دسترسی به برق سخت است، نصب کنند و از انعطاف بیشتری برخوردار شوند.

4 . مدیریت مرکزی:

از آنجا که PoE به انتقال برق و داده از طریق یک کابل اترنت می‌پردازد، مدیران شبکه می‌توانند تجهیزات را از راه دور مدیریت کنند و کنترل بیشتری بر شبکه داشته باشند.

5 . کارایی بالا:

PoE بهبود کارایی و عملکرد تجهیزات شبکه را افزایش می‌دهد و موجب افزایش بهره‌وری شبکه می‌شود.

به طور کلی، فناوری PoE بهبود میزان سهولت، کارایی و انعطاف‌پذیری در محیط‌های شبکه ارائه می‌دهد و برای بسیاری از کاربران و مدیران شبکه جذاب است.

6 . مقیاس پذیری : 

استفاده از فناوری PoE باعث می‌شود تا کارایی به شدت افزایش پیدا کند. از سوی دیگر نصب و توزیع اتصالات شبکه هم بسیار آسان می‌گردد. به همین دلیل مقیاس پذیری این فناوری بسیار منحصر به فرد است.

6 . ایمنی :

آخرین مزیت فناوری PoE که تصمیم داریم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم، ایمنی فناوری PoE می‌باشد. لازم به ذکر است بدانید ایمنی بالا باعث جلوگیری از نوسانات برق و حتی افزایش و کاهش ناگهانی نوسانات برق می‌شود. این مسئله از آسیب دیدگی تجهیزات جلوگیری می‌کند. در نتیجه می‌توان به این استنباط رسید که سطح ایمنی فناوری PoE بسیار بالاست و این مبحث یکی از ویژگی‌های مهم فناوری PoE محسوب می‌شود.

کاربرد سوئیچ POE

سوئیچ PoE دارای کاربردهای فراوانی است اما ما در این بخش از مقاله تصمیم داریم به 3 نمونه از کاربردهای مهم سوئیچ‌های PoE اشاره کرده و هرکدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم.

تجهیزات بی سیم

در گام اول بهتر است به سراغ تجهیزات بی‌سیم برویم زیرا بسیار پر مصرف می‌باشند. برای مثال بهتر است بدانید دستگاه‌های کارت‌خوان RFID، اکسس پوینت‌های بلوتوث و وای فای در اکثر موارد با فناوری PoE سازگار می‌باشند.

تلفن VoIP

فناوری PoE در تلفن هم کاربرد فراوان دارد. اگر اطلاعاتی نسبت به کاربرد فناوری PoE در صنعت مخابرات ندارید بهتر است بدانید شما به راحتی می‌توانید با استفاده از این فناوری چند تلفن را به یک پریز متصل نمایید. از سوی دیگر امکان قطع کردن برق آن‌ها مانند سیستم‌های آنالوگ قدیمی برای شما فراهم می‌شود.

دوربین‌های IP

یکی از کاربردهای منحصر به فرد سوئیچ PoE در نصب و جابجایی دوربین‌های نظارتی تحت شبکه می‌باشد. وجود تکنولوژی PoE باعث شده است تا نصب و جابجایی دوربین‌ها به شدت آسان شود و سرعت متخصصین و نصاب‌های دوربین به شدت افزایش پیدا کند.

اصطلاحات PoE را بشناسیم !

در این قسمت از مقاله سوئیچ شبکه PoE چیست؟ قصد داریم شما را با چند نمونه از اصطلاحات PoE آشنا کرده و در مورد هرکدام اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم بخش های بعدی را با دقت بیش‌تری مطالعه کنید.

PSE چیست؟

عبارت PSE مخفف Power Sourcing Equipment است. توجه داشته باشید تامین کننده برق برای دستگاه‌هایی که بر روی کابل اترنت برق منتقل می‌کنند (PSE) می‌باشد.

PD چیست؟

دومین اصطلاح که قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم PD نام دارد که مخفف عبارت Powered device است. اگر بخواهیم چند PD را مثال بزنیم باید به دستگاه‌هایی همچون اکسس پوینت بی‌سیم، دوربین آی پی و تلفن Voip اشاره کنیم. زیرا این دسته از تجهیزات برق مورد نیاز خود را از PSE تامین می‌کنند.

اینجکتور PoE چیست؟

آیا تا به حال نام اینجکتور PoE را شنیده‌اید؟ توجه داشته باشید اینجکتور به دستگاه‌های کوچک گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را به یک منبع برق وصل کنید و بین یک سوئیچ اترنت و دستگاهی که باید برق آن تامین گردد قرار دهید تا برق دستگاه مورد نظر را تامین کنید. لازم به ذکر است بدانید اینجکتورها از استاندارد IEEE 802.3af پشتیبانی می‌کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا اطلاعات دقیقی نسبت به سوئیچ شبکه PoE در اختیار شما قرار دهیم و مطمئناً شما در حال حاضر می‌دانید که سوئیچ شبکه PoE چیست؟ در واقع شما با مطالعه این مقاله با انواع سوئیچ شبکه PoE آشنا شده‌اید. از سوی دیگر ما مزایای فناوری PoE را ذکر کردیم و هرکدام را مورد بررسی قرار دادیم.

در ادامه به سراغ کاربردهای فناوری PoE رفتیم که برای بسیاری از افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. در انتها هم چند اصطلاح تکنولوژی PoE را معرفی کردیم و هرکدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت امیدواریم محتویات موجود در این مقاله توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد.

0/5 (0 نظر)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.